Pages

zondag 22 februari 2015

How to deal with Instagram

De volgers vliegen je om de oren,  ontelbare gave foto's komen voorbij. Instagram lijkt op dit moment wel populairder dan ooit. Maar hoe pakken we dit nou aan?  Hoe zorg je ervoor dat je Instagram profiel er gelikt uit ziet èn opvalt?  Ik vertel je mijn meest gebruikte apps en geef je tips & tricks!
Eerst ga ik wat tips geven die ik belangrijk vind wanneer je met je telefoon fotografeert. In dit artikel ga ik van iPhone uit. Maar als het goed is kan dit allemaal ook op Android toestellen.




Tip 1 Light is the key
Misschien wel een van de belangrijkste, goed licht! Daglicht is het aller mooiste licht wat je kan hebben voor foto's.
Wanneer je een selfie wilt maken, kan je het beste bij een raam gaan staan zodat het licht van buiten je gehele gezicht mooi opheldert. Zo komen de filters ook mooier uit op de foto.
Wanneer je voorwerpen wilt fotograferen, zoals je ontbijtje, of decoratie in je kamer etc. zou daglicht ook optioneel zijn. Je kan moeilijk je hele eettafel naar het raam schuiven natuurlijk. Maar wanneer jij je hippe yoghurt-chia-kiwi-havermout ontbijtje persé mooi op de foto wilt hebben, zou je toch een beetje met het licht moeten spelen.
Tegenwoordig kan je bij de iPhone de helderheid aanpassen voordat je een foto gaat maken, wanneer je je vinger op het scherm houdt en dan naar boven schuift wordt foto die je wilt gaan maken helderder. Maar vind je dat te veel gedoe, leg ik straks uit hoe je foto ook mooi helder kan worden door al deze poespas.


Tip 2 Creativity 
Denk een beetje outside-the-box wanneer je foto's gaat maken voor je Instagram. Je feed/grid is tegenwoordig een heel ding. Alles moet op elkaar afgestemd zijn en het zijn óf allemaal vierkantjes, óf witte randjes. Maar het kan ook lekker rebels en een mengelmoesje van allebei. Jij bent hier de kunstenaar (want fotografie is ook kunst) dus het is aan jou.
Blijf niet hangen in het standaard, maar fotografeer je blikje cola op het station eens in een ander perspectief dan normaal, van bovenaf bijvoorbeeld. Breng subtiel je schoenen nog nèt in beeld, filtertje eroverheen en hoppakee, een foto van je drankje.. maar dan creatiever. Des te leuker het is om hem te plaatsen.






Tip 3 Rock the caption
Soms duurt het bedenken van de beschrijving nog langer dan de foto maken zelf. En dan ga je uiteindelijk toch maar voor een random Emoji omdat je niets beters kan verzinnen..
Wat ik vaak zie, en zelf absoluut niet van houd zijn de cheesy quotes en tekstjes die echt totaal niet gerelateerd zijn aan de foto.
Ik zou gaan voor een kort maar krachtig zinnetje, of woord wat wèl iets met de foto te maken heeft. Leuke woordspelingen, beetje zelfspot of iets anders wat ik nu allemaal niet verzonnen krijg. Ook hierbij is creativiteit een must! Zo wordt de foto toch leuker.


Tip 4 Filters please
En dan komen we op het besluiteloze moment, dat je niet weet of het ene filtertje nou beter is omdat je daar bruiner lijkt, of dat het andere toch echt beter is voor je haarkleur. En dan zijn er ook nog eens 543890 apps met ieder 24244 verschillende filters. AARRGH!! No stress... ik ga je helpen.

Mijn favoriete apps om mee te bewerken zijn: Afterlight, en Aviary.

Ik gebruik Afterlight het liefste voor het spiegelen, draaien, bij te snijden leuke van de foto's. Maar ook voor filtertjes en light leaks (alsof je met een analoge camera fotografeert)
Op de foto van de sushi, zie je een heel licht oranje waasje. Dat doe je dus met Afterlight. Je upload een foto, dan klik je op het filmrolletje en daar kan je lightleak kiezen. Ook kan je Dusty kiezen. Dan komen er allerlei kleine krasjes over de foto heen, wat het een beetje een vintage effectje geeft.
Verder is het even uitvogelen hoe het werkt, je kan er in ieder geval veel leuke dingen mee doen.


Deze foto heb ik bewerkt met Aviary Het enige wat ik heb gedaan is bij het zonnetje de helderheid opgehoogd zodat de foto lichter werd. En verder een filter gekozen. Eigenlijk valt daar niet veel meer aan uit te leggen.


Als laatste gebruik ik Aviary. Maar hier zitten niet echt filters die ik mooi vind in tegenstelling tot de twee andere apps.
In deze app kan je de technische dingen goed doen, zoals ik al eerder zei. (helderheid, temperatuur, fade, contrast, spiegelen, croppen). En wat ik er ook erg fijn aan vind is dat je een stiftje hebt, waarmee je op je foto kan schrijven zoals ik dat net deed met het pijltje.

Tip 5 I..I follow... I follow you
Followers zijn toch wel een belangrijk ding. Ik bedoel, voor wie post je anders al die met moeite bewerkte foto's?
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe je opeens veel followers kan krijgen, maar begin met je profiel openbaar te stellen. Vind je dit niet fijn, doe dit dan niet. Maar op die manier kunnen mensen een kijkje op je profiel nemen en wanneer ze geïnteresseerd zijn in datgene wat jij plaatst gaan ze je volgen.



Tip 6 Warning
Even een waarschuwing tussendoor. Het is erg leuk wanneer je op vakantie of in een hippe club bent en je zet een locatie bij je foto. Selfie vanaf Time Square, locatie: NYC.. Hoe cool is dat.
Maar vaak vergeten we die geotags (zoals ze dat noemen) uit te zetten en plaatsen deze ongemerkt mee met iedere foto. Zo heb ik al vaak gezien dat wanneer je bij locaties gaat kijken van mensen op Instagram, je precies kan zien vanaf waar deze foto geplaatst is. Zelfs op de straat nauwkeurig.
Heel leuk dat social media, maar pas er ook mee op. Want voor je het weet wordt er misbruik gemaakt van deze informatie. (denk aan je adres)
Wanneer je op jouw eigen locaties klik, het den je inzoomt op de foto's op locatie kan je deze tags verwijderen door erop te klikken en weg te halen.

Tip 7 Blurry is fancy
Selfie bij het daglicht? YES Wazige, smokey flits foto's op een feestje? ook YES.
Dit is ook helemaal leuk vind ik. Wanneer je er nog een aantal lightleaks overheen gooit krijg je echt een heel leuk effect omdat de foto niet helemaal scherp is, en het allemaal een beetje mysterieus blijft.
Om nou allemaal van dat soort foto's te plaatsen zou denk ik een beetje teveel van te goede zijn. Maar  zo nu en dan een lekker rauw fotootje ertussen, is cool.




Tip 8 Do what YOU like
Ik kan hier nu wel mooi een stappenplan opgeschreven hebben, maar dat wil niet zeggen dat het zo moet en dat het zo hoort. Dit is hoe ik erover denk, en hoe ik het doe.
Het aller aller belangrijkste is dat je vooral doet wat jijzelf leuk vind. Ben jij tevreden met het Valencia of Toaster filtertje van Instagram? Prima! Vind je het hele feed gedoe allemaal flauwekul? Ook top!
Als jouw Instagram account gevuld is met foto's van leuke feestjes, je eten, selfies, foto's met vrienden en allerlei andere leuke dingen is het ook tof. Dus nogmaals, doe vooral je eigen ding. Ook dan ben je origineel op je eigen manier.

Hopelijk zijn dit de antwoorden op alle vragen. Zo niet, gooi me plat met alle vragen die nog dwars zitten en I'll write my heart out in een volgend artikeltje.

Liefs,

Noémi

p.s mocht je mij nog niet volgen op Instagram noemisarpe it is.